https://www.hadkiegeszites.hu/cikk/7212 Milyen
feladatai vannak az MH Katonai Igazgatási és Központi Nyilvántartó
Parancsnokság humángondoskodással foglalkozó szakembereinek? Kikből áll és
milyen létszámú az úgynevezett gondoskodási kör? Hogyan tartják a kapcsolatot? Mindezekről
és az idén ismét elindított adventi telefonos akciónkról beszélgettem a
szakterület felelősével, Mészáros Károly őrnaggyal. A humángondoskodásnak fontos eszköze a
személyes kapcsolattartás. Ha jól tudom idén is rendszeresen látogatták a
kollégák – köztük Te is – a gondoskodási körbe tartozókat. Mintegy
27 ezer főt ér el a nyugállományú katonák, a honvédségi nyugdíjasok (akik civilként
dolgoztak a honvédségnél), hadiözvegyek, árvák, balesetes hadkötelesek és a rehabilitált katonák száma – ők tartoznak az ún. gondoskodási körbe. Idén
novemberig több mint ötezer ilyen látogatásunk volt országszerte, amelyeket –
minden esetben – megelőzi az előkészítés: a kollégák egyeztetik az illetővel a
látogatás részleteit, pontosan mikor és hol legyen, előzetesen átnézzük a
személyi anyagát és azt, hogy mi történt vele az utóbbi években. Nekem tényleg
nagy élményt jelentenek a látogatások, hiszen a többségük örömmel fogadja a
jelenlétünket. Ilyen volt például, amikor 2019-ben, a 103. születésnapján
látogattam meg az akkor legidősebb ludovikást, a 103 éves Koós Ottó
rehabilitált alezredest. Idén is nagy élmény volt, amikor tavasszal meglátogattuk
a 100. születésnapját ünneplő honvédségi nyugdíjasunkat, özvegy Babér Józsefnét
itt, Budapesten. Tényleg feltöltődik az ember ezekből a látogatásokból. Mivel készülnek az ünnepi időszakra? Ha jól tudom, volt már a mostanihoz hasonló telefonos akció. Igen, ezt adventi telefonos akciónak neveztük
el. Alapvetően a koronavírus-járvány adta az ötletet, amikor kampányokat
szerveztünk, mert személyes látogatásokra nem volt lehetőségünk. Ezt azért is
tartottuk fontosnak, mert pont az idősebb korosztály tekintetében a legnagyobb
az elmagányosodás veszélye. Nekünk segítenünk kell, hogy ők is a nagy
családunk, a Magyar Honvédség tagjának érezhessék magukat. A COVID idején külön
telefonos kampányokat szerveztünk a húsvéti és az adventi ünnepkörre. Ez alatt
a két év alatt, 2020-21-ben körülbelül 20 ezerszer telefonos beszélgetésünk
volt. Azt kell mondanom, hogy a látogatásokhoz
hasonlóan nagy örömmel fogadták a hívásokat. A COVID alatt ennek azért is volt
nagy jelentősége, mert volt olyan helyzet, amikor közvetlenül is segítenünk
kellett: több alkalommal mi értesítettük a szociális ellátókat, ha valaki
hozzátartozók hiányában ellátatlanul maradt. A jelenlegi telefonos akciónkban, a
korábbiakhoz hasonlóan, a kollégák vármegyénként és a fővárosban naponta több
hívást fognak lebonyolítani, kiemelt figyelemmel az egyedülálló idősekre. Mint
minden évben, idén is próbálunk egy kis mosolyt csalni az arcokra. És ez hogy működik? Valaki jelezheti, hogy szeretné, ha őt felhívnánk? Az előző kampányokban is volt, aki külön
kérte, hogy szeretné, ha gyakrabban keresnénk, valakit többször is felhívtak a
kollégák. Ez nem okoz nekünk nehézséget, sőt, ez számunkra is visszaigazolja,
hogy a kezdeményezésre szükség van. Az is egy fontos szempont, hogy a
telefonhívások során összegyűjtött információk valóban hasznosak. Sok esetben
gyakorlati segítséget is tudtunk így nyújtani, volt, hogy egy hívás során is indult
segélykérelmezési folyamat. Természetesen a telefonos kapcsolattartás a
mindennapokban is létezik, sokan el is várják. Az idei évben a telefonos
ügyfélforgalmunk elérte a 38 ezret. Ha valaki szeretné, hogy ebben az adventi
telefonos akcióban kollégáink felhívják, azt jelezheti a humángondoskodási
ügyfélszolgálatainkon, melynek elérhetőségei megtalálhatóak honlapunkon. https://www.hadkiegeszites.hu/hknyp/toborzoirodak Maradva
még a kapcsolattartás témakörénél, miért érdemes követni az alakulat Facebook oldalát
és átlapozni az Obsitos magazint? A Facebook oldalunkon alapvetően a katonai szervezetünk
alaprendeltetéséből fakadó feladatokkal kapcsolatos aktuális híreket
olvashatják el. Ennek jelentős részét képezik természetesen a humángondoskodással
kapcsolatosan megosztott információk, amelyekért érdemes az oldalunkat követni. Az Obsitos magazin a Honvédelmi Minisztérium
és a Honvéd Vezérkar negyedéves kiadványa, amelyben az alapvető információkon,
cikkeken és interjúkon túl katonai szervezetünk is rendelkezik állandó rovattal.
Ebben a már nem aktív állományt érdeklő legfontosabb kérdéseket (mint például
üdülés, egészségügyi ellátás, kegyelet) válaszoljuk meg közérthető formában. Előfordulhat,
hogy valakihez esetleg nem jut el a magazin, mert például megváltozott a
lakcíme. Ebben az esetben akár ügyfélszolgálataink elérhetőségein vagy az adatpontositas@mil.hu e-mailcímen keresztül pontosíttathatják
adataikat. Ha jól tudom népszerűek a nyugdíjas fórumok. Ezek a jövőben is folytatódnak? Ebben az évben Magyarország szinte összes
régiójában tartott előadást és fórumot a Honvéd Vezérkar főnöke és helyettesei,
de a legtöbb esemény aktív résztvevője volt a Honvédelmi Minisztérium
stratégiáért és humánpolitikáért felelős helyettes államtitkára is. A Magyar
Honvédség aktuális helyzetéről, a haderőfejlesztésről szóló eseményekre meghívják
a honvédséggel együttműködő helyi nyugdíjasszervezetek vezetőit, tagjait. A résztvevők mindig nagyon várják ezeket a
fórumokat, melyeken volt kollegáink nagyon aktívak: rengeteg kérdés,
problémafelvetés hangzik el, ezekre sok esetben már ott, helyben, vagy utólag kapnak
választ. A közös ebéd és laktanyalátogatás valóban egyedivé varázsolja ezeket a
rendezvényeket. Most beszéljünk arról, hogy a Magyar
Honvédség miként tud segíteni, ha valaki nehéz élethelyzetbe kerül? A
Magyar Honvédség szociális gondoskodási rendszere Magyarországon egyedülálló. Ha
valaki olyan rendkívüli élethelyzetbe kerül, hogy sem maga, sem a család nem
tudja megoldani a problémát, ott a Magyar Honvédség, illetve a Honvédelmi
Minisztérium próbál segíteni. A segélykérelmeket a Magyar Honvédség Szociálpolitikai
Közalapítvány bírálja el, amely szerencsére az éves keretösszegen felül egyéni
adományozók felajánlásaiból is tud gazdálkodni. Ebben az évben már csaknem 40
millió forintos összegben segítettünk több mint ezer embernek. Egy ilyen
egyszeri összeg sokat jelent, ha például felgyülemlettek a számlák vagy más nem
várt kiadás jelentkezik. Rendkívüli élethelyzetekben további segítséget kínál a
Honvédelmi Minisztérium közigazgatási államtitkára által adható támogatás. A Magyar Honvédség nem feledkezik el az
elhunyt bajtársakról, kollégákról. A kegyeleti végtisztesség megadásához is
megadunk mindenfajta támogatást, beleértve a méltó búcsúztatást és
természetesen a kegyeleti költségekhez való jelentős hozzájárulást. Az elhunyt katonákat
megilleti a katonai tiszteletadással történő temetés, a kegyeleti támogatás,
amely fedezi a temetési költségek jelentős részét. A honvédségi nyugdíjasokat –
akik legalább 20 év honvédelmi munkaviszonnyal rendelkeztek – szintén megilleti
a kegyeleti támogatás, továbbá a tábori lelkészet által történő búcsúztatás. Itt sem áll meg gondoskodás, ugyanis az
özvegyeket, árvákat is segíti a honvédség például egészségügyi ellátással,
rekreációs és segélyezési lehetőségekkel. Ez is mutatja milyen kiterjedt a
tevékenységünk: a bölcsőtől a síron túl is gondoskodunk az egykori
bajtársakról. Korábban
alapfeltétel volt, hogy a számlát az MH KIKNYP nevére kérjék, de ezzel sokan
nem voltak tisztában. Előfordult, hogy valaki a temetést követően értesült
arról, hogy a költségekhez hozzájárul a honvédség, de a jogszabály alapján
utólagosan már nem lehetett kifizetni az őt megillető összeget. Számunkra az alapelv
az, hogy mindenképpen segítsünk, így örvendetes volt az idei
jogszabálymódosítás, melynek nyomán utólag, a nem a szervezet nevére és címére
kiállított számlákat is el lehet számolni. Máris többeknek sikerült utólagosan
is hozzájárulnunk a temetési költségeihez. Az MH KIKNYP
oldalán, a Kegyelet menüpont alatt rendszeresen közzétesszük a hozzátartozók
által is engedélyezett gyászértesítőket. Emellett a Magyar Honvéd magazinban és
a honvedelem.hu-n is rendszeresen közölnek egy összesítést az elhunyt
katonákról – így biztosítva információt egykori kollégák, bajtársak számára,
hogy ők is le tudják róni a kegyeletüket. Az Árvák Karácsonya néven ismert rendezvénnyel kapcsolatban milyen feladatai vannak alakulatunknak? Az Árvák Karácsonya
a Honvédelmi Minisztérium és a Magyar Honvédség egyedi rendezvénye, ahol a
szolgálatuk során életüket vesztett, hazájukért életüket áldozó katonák
gyermekeivel és hozzátartozóikkal a család ünnepén a honvédelmi miniszter és a
Honvéd Vezérkar főnöke töltenek együtt egy délelőttöt. A közös emlékezésen túl
az ünnepre ajándékokat is kapnak az árvák, melyre a kívánságlista már
szeptemberben elkészül. Mivel kollegáim a családokkal rendszeres kapcsolatot
tartanak, így a rendezvény megvalósításában, az előkészítéstől a szállításon át.
Az esemény egyedi mivoltát jelzi az is, hogy az elmúlt évtől kezdődően a Magyar
Honvédség főparancsnoka, Novák Katalin köztársági elnök várja a különleges
vendégeket a Sándor-palotába. Hogyan értékelnéd az elmúlt évet a humángondoskodás területén? Eredményként lehet
kiemelni a kegyeleti költségek kifizetésének megkönnyítését. Az év során is
folyamatosan kapcsolatot tartottunk a szakmai elöljárókkal és javaslataink
nyomán más területeken is változtak a szabályozások, például a gondoskodási
körbe tartozók jogosultságai tekintetében. Alakulatunk egyébként egyfajta
tölcsér szerepet tölt be a HM és az MH felé, hiszen több mint 70
nyugdíjasszervezettel, és azok ernyőszervezeteivel tartjuk napi szinten a kapcsolatot. Örvendetes, hogy
annyira odafigyelnek a szakmai véleményünkre, hogy a Honvédelmi Idősügyi
Munkacsoport üléseire is meghívnak minket. Elismerés illeti a humángondoskodás területével foglalkozó kollégákat, akik működtetik a rendszert, minden vármegyében és a fővárosban, a hét minden munkanapján azért dolgoznak, hogy a hozzájuk fordulóknak segíteni tudjanak. |